The whole (of the moon)

8 november 2018

Ik hoor van financieel adviseurs meer dan eens “je kan niet overal goed in zijn”. Meestal gaat het dan over diensten die wel of niet aangeboden worden. Dat kan. Dat is een keuze. Als dat past dat binnen je missie of visie (ik blijf die dingen altijd maar door elkaar gooien) is dat natuurlijk helemaal prima. Keuzes maken: helemaal goed!

Keuzes maken houdt ook in dat je dat wat je doet, dan ook uitermate goed doet. Geen discussie, jij bent gewoon het beste in je vak. En gebeurt dat dan ook? Maak jij als financieel dienstverlener de cirkel helemaal rond? Heb jij zicht op het geheel? Daar wordt het in voorkomende gevallen lastig. En dat terwijl het prima is samen te vatten.

Elke relatie die je aangaat is in de basis een cirkel. Zowel zakelijk als privé. Correct me if I am wrong….

Het begint met een kennismaking. Je wisselt informatie uit. Je gaat een commitment aan. Van het een komt het ander, denk aan kinderen of het verkrijgen van een hypotheek. Alles settled zich. Je voert onderhoud uit op de relatie. Dat kan een weekendje weg zijn met je partner of een servicegesprek met je klant. Vervolgens pas je zaken al dan niet aan. “Dat moeten we vaker doen, zo’n weekendje met zijn tweeën” of er wordt extra afgelost op de hypotheek in het kader van het verkleinen van het aflossingsvrije deel (veel minder romantisch, maar toch..).

Als we teruggaan naar het zakelijk perspectief is het weer te geven als onze adviescirkel.

Meer is het niet. Klant als uitgangspunt en als eindpunt. Alle stappen doorlopen. En vervolgens blijven dóórlopen. Het is immers een relatie en niet alleen een transactie.
En daar gaat het vaak mis. Het blijft bij de geslaagde transactie. Beheren van de relatie “kost geld” en “levert niets op”.  Is dat zo? Heb je het al eens geprobeerd? En niet omdat het moet van de AFM of DNB, maar omdat je met een klant door wilt enécht die regisseursrol wil in zijn financiële leven.

Marketingwijsheid nummer 1: een herhaalaankoop van een bestaande klant levert meer op dan telkenmale een nieuwe klant werven. Vertaalt: houd zicht op de adviescirkel, en niet slechts op dat stukje van de cirkel tot einde transactie, maar op het geheel; “The whole of the moon”!

Screenshot 2024 03 04 at 13.45.53

Dirk zoekt het uit

Hoe actief is adviserend Nederland met klantbeheer?

Uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer blijkt dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan klantbeheer. Dirk van Haarlem, directeur en trainer bij Helder Beheerd, zoekt actief uit hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. Tijdens zijn ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ maakt hij deze maand een tussenstop in Utrecht bij Van Os en Partners (VOEP Hypotheken).

De kracht van Actief Klantbeheer (6)

Dirk van Haarlem fietste het afgelopen halfjaar door het hele land. In twaalf etappes voltooide hij de route van Ootmarsum tot Bergen op Zoom, steeds langs een volgend advieskantoor om te praten over hoe zij invulling geven aan het actief beheren van hun relaties, hun successen daarmee, en hun struggles.

email icon

Stuur een mail naar
info@helderbeheerd.nl

Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact op

bedrijfs logo wit

Onze expertise is opgebouwd in vele jaren in het veld. Wij kennen banken, verzekeraars, het intermediair en de mensen die er werken. Financieel adviseurs, hypotheekadviseurs en (commerciele) binnendienstmedewerkers. Tegelijkertijd spreken we de taal van de ondernemer. Wij weten wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van advies, bemiddeling en nazorg. 

Wij maken ons nogal druk over de bestaande klant. Omdat die de basis vormt van een succesvolle dienstverlener. Actief klantbeheer is geen loze kreet, maar dat waar wij goed in zijn. Tegelijkertijd kunnen we je helpen met het vormgeven van alle elementen van de adviescirkel. Vandaar dat we zeggen: Actief klantbeheer en méér!

Contact
Openingstijden

Ma t/m Vr
09.00 - 17.00

Weekenden en avonduren op afspraak

© Copyright - HB B.V. / Helder Beheerd