Ik loop al een tijdje mee in de financiële dienstverlening. Laten we zeggen dat het een enerverende periode is geweest. Van de wilde jaren ’90 en de daaropvolgende dip naar een florerende hypotheekmarkt en een total collapse in 2008.
Sindsdien is er veel gebeurd. De excessen zijn langzaamaan uitgebannen. “Kleine” hick ups van (bank)partijen daargelaten.
In de contacten die ik heb met financieel dienstverleners blijkt telkenmale weer hoe flexibel de individuele ondernemer is. In de diepste crisis is de buikriem flink aangehaald: “het was een lastige tijd, maar ik heb het overleefd”. Waarbij in sommige gevallen de dank uitgaat naar de schadeportefeuille die als een kurk fungeerde. In andere gevallen was het “krap an” en waren bijvoorbeeld ontslagen nodig om het schip drijvende te houden.
En nu? Nu gaat het weer goed. Ondanks de andere beloning voor complexe producten. Ondanks het offensief van nieuwe, innovatieve, concepten. De adviseur met hart voor zijn klanten blijft groeien. Omdat het niet alleen BIG DATA is, maar ook small data zoals empathie. Juist daar kan de adviseur van vlees en bloed de voorsprong behouden op de robo-advisor.
Tegelijkertijd is het zaak om niet de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Stel dat de zelfrijdende auto er echt komt. Wie verzekert dan de aansprakelijkheid? Dat zou zo maar eens “af fabriek” inbegrepen kunnen zijn. En stel dat de huizen echt op zijn (een situatie die momenteel in delen van Nederland speelt), wat ga je dan doen? Temeer omdat de meeste nieuw afgesloten hypotheken van dit moment een lange rentevastperiode kennen.
Clichés zijn vreselijk afgezaagd maar daarom niet minder waar. Juist nu is het van belang om het dak te repareren. De financiële zon schijnt. Er wordt geld verdient. Er zijn echter wel wolkjes aan de horizon die langzaam opkomen. Bij deze mijn reparatietips:
Dus niet alleen de (hypotheek)transactie, maar een echte relatie. Houd contact met je klant. Door op relevante momenten een dienst aan te bieden waar je klant echt iets aan heeft. Noem het een abonnement, noem het nazorg, maar houd contact. Intelligente software kan hierbij ondersteuning bieden.
Bepaal als team hoe je wilt werken. En streef naar een situatie waarbij je continu verbetert. Ook daarbij kan de techniek je helpen. Wees daar gerust kritisch op, maar overweeg het op zijn minst serieus. Zo blijf jij de concurrentie de baas.
Het grootste verschil tussen jou en een algoritme, dat ben jijzelf. Houd je kennis, maar bovenal ook je vaardigheden bij. Want is het niet zo dat ook Lionel Messi elke dag traint (en hij heeft ontegenzeggelijk talent)? Dat helpt je om de voorsprong op de robo-advisor te behouden.
Als we dat in gedachten houden kunnen we stellen “Sun is shining (and so are you)”! Op een zonnige toekomst!
Uit onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer blijkt dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan klantbeheer. Dirk van Haarlem, directeur en trainer bij Helder Beheerd, zoekt actief uit hoe adviserend Nederland hier nu echt in staat. Tijdens zijn ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ maakt hij deze maand een tussenstop in Amsterdam bij Keijer & Rademakers Advies.
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 10 fietst Dirk door van Rotterdam naar Breda. Daar bezoekt hij Maaike Verhoef van Advies met M.I.N.T., de winnaar van de VVP Advies Award, categorie Hypotheek Advies.
Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’ gaat hij op de pedalen door alle twaalf provincies. In etappe 9 fietst Dirk door van Roelofsarendsveen naar Rotterdam. Daar bezoekt hij André van Luijk van Bureau Luijk.
Bel ons op
074-2020225
Stuur een mail naar
info@helderbeheerd.nl
Bezoek ons op
Veilingstraat 30
7391 GM Twello
Onze expertise is opgebouwd in vele jaren in het veld. Wij kennen banken, verzekeraars, het intermediair en de mensen die er werken. Financieel adviseurs, hypotheekadviseurs en (commerciele) binnendienstmedewerkers. Tegelijkertijd spreken we de taal van de ondernemer. Wij weten wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van advies, bemiddeling en nazorg.
Wij maken ons nogal druk over de bestaande klant. Omdat die de basis vormt van een succesvolle dienstverlener. Actief klantbeheer is geen loze kreet, maar dat waar wij goed in zijn. Tegelijkertijd kunnen we je helpen met het vormgeven van alle elementen van de adviescirkel. Vandaar dat we zeggen: Actief klantbeheer en méér!
Tel: 074-2020225
Mail: info@helderbeheerd.nl
Ma t/m Vr
09.00 - 17.00
Weekenden en avonduren op afspraak