Sun is shining and so are you

12 september  2018

Ik loop al een tijdje mee in de financiële dienstverlening. Laten we zeggen dat het een enerverende periode is geweest. Van de wilde jaren ’90 en de daaropvolgende dip naar een florerende hypotheekmarkt en een total collapse in 2008. 

Sindsdien is er veel gebeurd. De excessen zijn langzaamaan uitgebannen. “Kleine” hick ups van (bank)partijen daargelaten. 

In de contacten die ik heb met financieel dienstverleners blijkt telkenmale weer hoe flexibel de individuele ondernemer is. In de diepste crisis is de buikriem flink aangehaald: “het was een lastige tijd, maar ik heb het overleefd”. Waarbij in sommige gevallen de dank uitgaat naar de schadeportefeuille die als een kurk fungeerde. In andere gevallen was het “krap an” en waren bijvoorbeeld ontslagen nodig om het schip drijvende te houden. 

En nu? Nu gaat het weer goed. Ondanks de andere beloning voor complexe producten. Ondanks het offensief van nieuwe, innovatieve, concepten. De adviseur met hart voor zijn klanten blijft groeien. Omdat het niet alleen BIG DATA is, maar ook small data zoals empathie. Juist daar kan de adviseur van vlees en bloed de voorsprong behouden op de robo-advisor. 

Tegelijkertijd is het zaak om niet de ogen te sluiten voor de werkelijkheid. Stel dat de zelfrijdende auto er echt komt. Wie verzekert dan de aansprakelijkheid? Dat zou zo maar eens “af fabriek” inbegrepen kunnen zijn. En stel dat de huizen echt op zijn (een situatie die momenteel in delen van Nederland speelt), wat ga je dan doen? Temeer omdat de meeste nieuw afgesloten hypotheken van dit moment een lange rentevastperiode kennen. 

Clichés zijn vreselijk afgezaagd maar daarom niet minder waar. Juist nu is het van belang om het dak te repareren. De financiële zon schijnt. Er wordt geld verdient. Er zijn echter wel wolkjes aan de horizon die langzaam opkomen.  Bij deze mijn reparatietips:

Investeer in je klantrelatie. 

Dus niet alleen de (hypotheek)transactie, maar een echte relatie. Houd contact met je klant. Door op relevante momenten een dienst aan te bieden waar je klant echt iets aan heeft. Noem het een abonnement, noem het nazorg, maar houd contact. Intelligente software kan hierbij ondersteuning bieden.

Investeer in je bedrijfsvoering.

Bepaal als team hoe je wilt werken. En streef naar een situatie waarbij je continu verbetert. Ook daarbij kan de techniek je helpen. Wees daar gerust kritisch op, maar overweeg het op zijn minst serieus. Zo blijf jij de concurrentie de baas. 

Investeer in jezelf

Het grootste verschil tussen jou en een algoritme, dat ben jijzelf. Houd je kennis, maar bovenal ook je vaardigheden bij. Want is het niet zo dat ook Lionel Messi elke dag traint (en hij heeft ontegenzeggelijk talent)? Dat helpt je om de voorsprong op de robo-advisor te behouden.

Als we dat in gedachten houden kunnen we stellen  “Sun is shining (and so are you)”! Op een zonnige toekomst!

De kracht van Actief Klantbeheer (6)

Dirk van Haarlem fietste het afgelopen halfjaar door het hele land. In twaalf etappes voltooide hij de route van Ootmarsum tot Bergen op Zoom, steeds langs een volgend advieskantoor om te praten over hoe zij invulling geven aan het actief beheren van hun relaties, hun successen daarmee, en hun struggles.

1695966340534

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

De vakpers staat bol met de boodschap: “Kantoren moeten Actief Beheer uitvoeren”. Uit het meest recente onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer is gebleken dat steeds meer advieskantoren invulling geven aan deze proactieve vorm van nazorg. Ik vroeg mij af hoe adviserend Nederland hier nu echt mee omgaat. In twaalf interviews en evenzoveel etappes ga ik de ruim 300 km van Ootmarsum naar Bergen op Zoom fietsen om dit uit te zoeken.

email icon

Stuur een mail naar
info@helderbeheerd.nl

Heb je vragen? Neem vrijblijvend contact op

bedrijfs logo wit

Onze expertise is opgebouwd in vele jaren in het veld. Wij kennen banken, verzekeraars, het intermediair en de mensen die er werken. Financieel adviseurs, hypotheekadviseurs en (commerciele) binnendienstmedewerkers. Tegelijkertijd spreken we de taal van de ondernemer. Wij weten wat de ontwikkelingen zijn op het gebied van advies, bemiddeling en nazorg. 

Wij maken ons nogal druk over de bestaande klant. Omdat die de basis vormt van een succesvolle dienstverlener. Actief klantbeheer is geen loze kreet, maar dat waar wij goed in zijn. Tegelijkertijd kunnen we je helpen met het vormgeven van alle elementen van de adviescirkel. Vandaar dat we zeggen: Actief klantbeheer en méér!

Contact
Openingstijden

Ma t/m Vr
09.00 - 17.00

Weekenden en avonduren op afspraak

© Copyright - HB B.V. / Helder Beheerd